Organizujemy warsztaty i szkolenia dla nauczycieli szkól, przedszkoli, wychowawców pracujących z dziećmi i młodzieżą. Możliwe jest także przygotowanie indywidualnej propozycji warsztatu i/lub superwizji w oparciu o potrzeby danej placówki. Przykładowe kwestie poruszane na warsztatach mogą dotyczyć:
- aktywnego słuchania,
- radzenia sobie ze złością (własną i/lub rozmówcy),
- kary, nagrody, a motywowanie,
- granice – jak je stawiać, jak je przyjmować (odmowa, jak umieć odmówić i/lub przyjąć odmowę),
- przyjmowanie trudnych komunikatów,
- rozwiązywanie konfliktów między dziećmi,
- trudne emocje po stronie nauczyciela – jak sobie z nimi poradzić,
- radzenie sobie w sytuacjach stresujących ze strony nauczyciela,
- trudne rozmowy z rodzicami,
- rozwiązywanie konfliktów pomiędzy dziećmi,
- „trudne” dzieci,
- wychowawca też człowiek – jak troszczyć się o siebie, żeby móc troszczyć się o innych.
Dla uczniów:
- radzenie sobie w sytuacjach stresujących, np. przed egzaminem,
- aktywnego słuchania,
- radzenia sobie ze złością (własną i/lub rozmówcy),
- odmowa, jak umieć odmówić i/lub przyjąć odmowę,
- przyjmowanie trudnych komunikatów,
- rozwiązywanie konfliktów.
Nasze warsztaty są „szyte na miarę”. Podczas pierwszego spotkania omawiamy z jakimi trudnościami spotyka się kadra i/lub uczniowie Państwa placówki. Następnie przygotowujemy warsztat (cykl warsztatów) odpowiadający konkretnie zgłoszonym potrzebom.
Trenerzy
Współpracujemy tylko z certyfikowanymi trenerami, z wieloletnim doświadczeniem z całej Polski. Dobór trenera jest uzależniony od zgłoszonych potrzeb Państwa placówki.
Opis proponowanych warsztatów:
Warsztat nr 1
Warsztat dla kadry przedszkolnej „Komunikacja z dziećmi”
Warsztat opiera się na czterech krokach empatycznej komunikacji.
W ramach warsztatu wprowadzamy i ćwiczymy pojęcie empatii i jej zastosowanie w komunikacji z dziećmi. Będziemy się uczyć słuchać z empatią, co pomoże nam zrozumieć dziecko i w sposób empatyczny reagować w różnych sytuacjach.
Cel warsztatu jednorazowego – wprowadzenie podstaw empatycznej komunikacji i wskazanie obszarów, w których jej zastosowanie ułatwia kontakt z dzieckiem. Wprowadzone zostaną elementy radzenia sobie ze stresem w pracy z dziećmi i z pojawiającymi się wyzwaniami takimi jak złość czy płacz.
Proponujemy porozumiewanie się w sposób wspierający dziecko w radzeniu sobie ze swoimi emocjami i z wyzwaniami. Ćwiczymy umiejętności ułatwiające podążanie za dzieckiem z szacunkiem dla jego potrzeb i indywidualnego rozwoju z jednoczesnym zadbaniem o własne potrzeby.
Warsztat będzie obejmować następujące elementy:
- Wprowadzenie do „języka żyrafy”, czym jest empatia.
- Cztery koki empatycznej komunikacji.
- Obserwacje i oceny.
- Potrzeba jako podstawa ludzkich działań.
- Empatia dla siebie, empatia dla drugiej strony.
- Budowanie zaufania i kontaktu w relacji z dzieckiem.
- Reagowanie w sytuacjach stwarzających wyzwanie.
Warsztat oparty na metodzie Porozumienie Bez Przemocy Marshalla B. Rosenberga (NVC).
Warsztat nr 2
Warsztat – Superwizja dla kadry przedszkolnej i szkolnej
Jednodniowy warsztat/superwizja poświęcony bieżącym trudnościom z jakim zmagają się wychowawcy, np: konflikty między dziećmi, trudne rozmowy z rodzicami. Na początku warsztatu nauczyciele dzielą się tym, co sprawia im trudność w codziennej pracy, a następnie przyglądamy się tym trudnościom z perspektywy NVC, przy użyciu narzędzi proponowanych przez to podejście. Dodatkowo, fragment warsztatu poświęcony jest trosce o siebie. Warsztat pozwala na doświadczenie czym jest NVC i inspirację do pracy.
Warsztat pozwala przyjrzeć się danemu zagadnieniu i przećwiczyć sytuacje z własnego życia zawodowego. Dodatkowo, fragment warsztatu poświęcony jest trosce o siebie.
Warsztat pozwala na doświadczenie czym jest NVC i pogłębioną inspirację do pracy.
Warsztat nr 3
Warsztat – Superwizja dla kadry przedszkolnej i szkolnej
Dwudniowy warsztat rozłożony na 2 jednodniowe moduły:
- Wprowadzenie do NVC
Warsztat, na którym przyglądamy się sile słów w codziennej komunikacji, ćwiczymy umiejętność empatycznego słuchania i szczerego wyrażania siebie. Poznajemy podstawowe założenia i narzędzia NVC, które pomagają w pracy z dziećmi. Omawiamy możliwe zastosowania tego podejścia w codzienności. - Superwizja
Druga część warsztatu – 3 do 4 tygodni po pierwszej. Dzień poświęcony przyjrzeniu się temu co zadziałało i temu co nie zadziałało w codziennej pracy. Zobaczymy co decyduje o powodzeniu w wykorzystaniu narzędzi NVC, przećwiczenie i omówienie sytuacji, w których wychowawcy natrafili na trudności.